Over onze school

Met elkaar bouwen

Bij basisschool De Architect bouwen we samen aan een fijne en veilige plek voor alle kinderen. Hier kunnen ze veel leren en zich goed ontwikkelen. Het is belangrijk dat kinderen zich veilig voelen, daarom helpen we ze ook om sterk en zelfverzekerd te worden. We leren mét en ván elkaar, en dat doen we met respect voor iedereen: kinderen, juffen en meesters, en ouders. We zorgen ervoor dat wat de kinderen leren, goed bij hen past. Ze krijgen les in belangrijke vakken zoals taal en rekenen, maar kunst en cultuur vinden we ook heel belangrijk. Zo kan elk kind op een leuke manier bouwen aan zijn of haar toekomst!

Downloads

Hiernaast vindt u verschillende downloads voor verdere achtergrondinformatie van De Architect.

Kernwaarden

In het onderwijs bij De Architect liggen vijf fundamentele kernwaarden die de grondslag vormen van onze pedagogische visie en dagelijkse praktijk. Deze waarden zijn niet enkel de bouwstenen van ons onderwijs maar weven zich ook door de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Hieronder belichten we elke kernwaarde afzonderlijk:

  1. Verantwoordelijkheid
    Wij leren onze leerlingen om eigenaarschap te nemen over hun leerproces en hun gedrag. Dit doen we door ze te betrekken bij besluitvorming, ze zelfstandigheid te geven in hun leerproces, en ze bewust te maken van hun rol binnen de gemeenschap. Het ontwikkelen van een verantwoordelijkheidsgevoel draagt bij aan de zelfstandigheid en integriteit van onze leerlingen.
  2. Respectvol
    Respect hebben voor elkaar, voor onze omgeving en voor onszelf is een fundamenteel principe dat we onze leerlingen bijbrengen. Het gaat hierbij om luisteren naar elkaar, waarderen van verschillen, en het tonen van empathie. Wij onderwijzen en leven respect voor in de dagelijkse omgang en in de manier waarop we met uitdagingen en conflicten omgaan.
  3. Plezier
    Plezier in leren is cruciaal voor de intrinsieke motivatie van onze leerlingen. Door een energieke en positieve leeromgeving te creëren, stimuleren we de natuurlijke nieuwsgierigheid en vreugde van ieder kind. Wij geloven dat plezier en leren hand in hand gaan, en streven ernaar om elke dag een avontuur van ontdekking en verbeelding te maken.
  4. Vertrouwen
    Vertrouwen vormt de basis van elke veilige leeromgeving. Bij De Architect zetten we in op het bouwen van vertrouwen tussen leerlingen onderling, en tussen leerlingen en leerkrachten. We moedigen leerlingen aan om in zichzelf en elkaar te geloven en creëren een veilige haven waarin ze fouten mogen maken, risico’s kunnen nemen, en nieuwe uitdagingen aangaan.
  5. Aandacht voor Iedereen
    Ieder kind is uniek en verdient het om gezien en gehoord te worden. Onze leerkrachten zijn toegewijd aan het herkennen van de unieke behoeften, talenten, en uitdagingen van elk kind. We benaderen iedere leerling als individu en zorgen dat er ruimte is voor persoonlijke aandacht, begeleiding en waardering.

Deze kernwaarden zijn de pilaren die onze school ondersteunen in het bieden van een rijke, ondersteunende en inclusieve leeromgeving. Elk kind wordt op waarde geschat en begeleid in het worden van de beste versie van zichzelf. We bouwen samen aan een toekomst met fundamenten in plezier, vertrouwen, respect, verantwoordelijkheid en aandacht voor iedereen

Onze manier van lesgeven

Bij ons op school is leren leuk! We willen dat kinderen graag willen leren, creatief zijn, goed kunnen samenwerken en problemen oplossen. Elk kind is anders en we zorgen dat iedereen zich op zijn eigen manier kan ontwikkelen en zijn of haar talenten kan ontdekken. We helpen de kinderen, samen met de ouders, om zelfstandige mensen te worden.

We kijken naar wat elk kind nodig heeft, want iedereen is anders. Sommige kinderen leren snel, anderen hebben meer tijd nodig. Sommige kinderen vinden lezen leuk, anderen houden meer van rekenen of tekenen. We vinden niet alleen kennis belangrijk, maar ook dat kinderen leren hóe ze kunnen leren. Dus leren ze bij ons ook hoe ze goede vragen kunnen stellen, hoe ze informatie kunnen vinden en hoe ze hun werk kunnen plannen.

In de klassen voor de jongste kinderen (4, 5 en 6 jaar) zitten de kinderen door elkaar. Vanaf 7 jaar zitten kinderen met dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas.

We willen dat elk kind:

  • Gelooft in wat hij of zij kan;
  • Problemen kan oplossen;
  • Voelt dat hij of zij belangrijk is.

We gebruiken verschillende manieren van werken en organiseren om dit te bereiken en letten goed op dat we onze doelen op een juiste manier halen.

Omgaan met elkaar

Op onze school, zorgen we voor een fijne en veilige plek waar alle kinderen graag willen zijn. Het is belangrijk dat alles duidelijk is, rustig gaat en dat er vaste gewoontes zijn. We zorgen dat elk kind zich blij en veilig voelt. Als je je fijn voelt, ga je namelijk graag naar school!

We hebben een paar belangrijke regels op onze school. Die gelden voor iedereen: de kinderen, het schoolteam en de ouders. De vier belangrijkste regels zijn:

  1. We zijn netjes en denken aan elkaar
  2. We zijn voorzichtig met onze spullen
  3. We zijn op school om te leren
  4. We helpen elkaar

Elke klas heeft ook eigen regels. De kinderen bedenken die samen met de juf of meester aan het begin van het schooljaar. Deze regels hangen in de klas met foto's die laten zien wat we bedoelen. Als iemand zich niet aan een regel houdt, praten we daarover.

‘Binnen is beginnen’ is ons motto. Dat betekent dat de kinderen meteen naar hun klas gaan als ze binnenkomen. Daar beginnen ze met een taakje dat al klaarligt. Bij de kleinste kinderen ligt er speelgoed klaar.

Ook is het belangrijk dat alle kinderen op tijd op school zijn, zodat we goed kunnen beginnen. De directie let hier goed op.

Zorg

We houden goed in de gaten hoe het gaat met uw kind op school. Daarvoor hebben we een speciaal systeem dat alle informatie en resultaten van uw kind bijhoudt.

Onze school werkt samen met verschillende groepen en mensen die ons helpen als er iets is dat het leren van een kind moeilijk maakt. De persoon die hierbij helpt en alles regelt, heet de Intern Begeleider. Als uw kind extra hulp nodig heeft, praat de Intern Begeleider altijd eerst met u als ouder.

We hebben ook een speciaal document, het Schoolondersteuningsprofiel, waarin staat welke extra hulp we aan kinderen kunnen geven. Als u wilt weten wat we allemaal kunnen doen, kunt u dat in het Schoolondersteuningsprofiel lezen.

Passend onderwijs

Snel en effectief handelen als een leerling extra onderwijsbehoeften heeft, daar draait het om bij Passend Onderwijs.

Vanaf 1 augustus 2014, met het ingaan van de Wet Passend Onderwijs, hebben scholen de zorgplicht om elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Het doel is zo veel mogelijk leerlingen regulier onderwijs te laten volgen. Dat kan op een school in de buurt waar het kind woont, maar het kan ook op een reguliere school elders in de stad, omdat daar extra ondersteuning wordt geboden die de leerling nodig heeft. Bij de keuze van een passende onderwijsplek worden de ouders nauw betrokken. Het speciaal onderwijs blijft bestaan, want ook dat kan voor een kind de best passende plek zijn.

Het motto van Passend Onderwijs Almere is: “Almeerse kinderen volgen in Almere het onderwijs dat bij hen past”

Onze school maakt deel uit van de Stichting Passend Onderwijs Almere. Binnen deze stichting werken alle besturen van Almere samen. Deze vier besturen hebben gezamenlijk alle basisscholen en de scholen voor speciaal basisonderwijs onder zich. Het doel van dit samenwerkingsverband is het realiseren van een samenhangend geheel van zorgvoorzieningen, zodat alle leerlingen op een passende school onderwijs krijgen.